Portret Apollonija Zanelle

autor/kultura:
naslov:
Portret Apollonija Zanelle
vrsta građe:
vrijeme izrade:
materijal:
tehnika:
dimenzije:
92,5 x 75 cm
tema:
inventarni broj:
MRR-2269
opis:
Portre muškarca sa crnim kaputom sa crvenim profilima. Prsluk crni sa crvenim cvijetićima. Desna ruka drži u prsluku lijeva položena na stol. Na malom prstu ima prsten sa crvenim kamenom. Kosa mu je crna vezana od traga, usne rumene, oči crne sa debelim obrvama. Oko vrata viri okovratnik bijele košulje.
U lijevom gornjem uglu natpis: APOLLONIUS ZANEL LA AETATIS SUA ANNORUM XXXVII PICTUS ANNO MDCCXCVII. (Inventarna knjiga 1-3, 2. tom)

Mladi muškarac u stojećem stavu prikazan je u polufiguri, okrenut poluprofilom udesno. Desna mu je ruka uvučena u prsluk s crvenom dugmadi, dok lijevu naslanja na stolić prekriven tkaninom. Na tamnosmeđoj se pozadini ističe blijedo lice izražajnog pogleda usmjerenog prema promatraču. Prema natpisu u gornjem lijevom kutu Apollonio Zanella je portretiran 1797. u trideset osmoj godini.
Na pandanu manjeg formata prikazana je mlada Zanellina supruga, što potvrđuje natpis u gornjem lijevom kutu slike. It teksta još doznajemo da je prikazana osoba Maria manzini, portretirana 13. ožujka 1797. u dobi od dvadeset sedam godina. Prikazana je u polufiguri dok stoji poluprofilom okrenuta ulijevo. U lijevoj ruci, kojom se podbočila, drži maramicu, dok desnom pridržava lepezu. Odjevena je u svijetloplavu haljinu stegnutu u struku i obrubljenu crvenom vrpcom s raskošnim ovratnikom od bijele čipke. Oko vrata ima višestruko nanizanu zlatnu ogrlicu s medaljonom. Od nakita nosi još i velike zlatne naušnice s jagodičastim privjescima, prsten i ukras za kosu. Pozadina je smeđa i jednolična, a rasvetljava se tonski jedino oko lica mladih supružnika. Usiljen položaj tijela, odjeća i nakit povezani su s njihovim društvenim statusom i bogatstvom, što svjedoče o novostečenoj samosvijesti građanskog staleža u materijalnom usponu. Supružnici Zanella prikazani su u skladu s konvencijama građanskog portreta s kraja 18. stojeća.
Ista slikarska obilježja na oba portreta nedvojbeno govore u prilog tomu da su naručeni kod istog slikara. Disproporcije i nesigurna modelacija ruku ukazuju na autora skromnih mogućnosti koji, ipak, u oblikovanju lica i odjeće pokazuje veću vještinu i svježinu slikarske izvedbe. Ti aspekti ukazuju na osrednjeg sjevernotalijanskog slikara upoznatog s promjenama stila te s porastom interesa za portretni realizam. (Belušić, Lavinia u: Slikarska baština Istre, 2006., str. 488-489)
reference:
  1. Bralić, Višnja, Kudiš Burić, Nina, Slikarska baština Istre, Institut za povijest umjetnosti, Zagreb, Centar za povijesna istraživanja, Rovinj / Centro di ricerche storiche, Rovigno, 2006., monografija, u boji, str. 488-489