Temperantia; Umjerenost

autor/kultura:
Celesti, Andrea  (sljedbenik ili način)
naslov:
Temperantia|Umjerenost
vrsta građe:
vrijeme izrade:
materijal:
tehnika:
dimenzije:
50 x 42 cm
inventarni broj:
MRR-855
opis:
Djevojka sa vrčem.
Žena 25.ih godina plavo smeđe kose. Preko glave ima jednu pletenicu i nakit plavih perlica po sredi krupni briliant. Na prozirnoj košulji crveni plašt. U desnoj ruci drži vrč i lijeva vodu u jednoj šolji koju drži u lijevoj ruci. Pozadina tamna. (Inventarna knjiga 1-3, 1. tom)

Djela prikazuju dvije od četiri glavne kreposti i očigledno su zamišljene kao pendant. (...)
Umjerenost je predstavljena kao djevojka ogrnuta crvenim plaštem ispod kojeg se vidi bijeli prozračni veo koji joj prekriva ramena. Njezina kestenjastva kosa skupljena je i ukrašena staklenim perlama i vrpcama. Oko vrata ima ogrlicu od krupnih bisera. Glavu je nagnula na desnu stranu i pažljivo motri mlaz vode koji teče iz vrča u metalnu čašu.. (...) Vino pomiješano s vodom u plitkoj čaši, odnosno kaležu, javlja se kao atribut Umjerenosti već u srednjem vijeku (Badurina, u: Leksikon 1979:340). Kalež se nerijetko koristi i u venecijanskoj slikarskoj tradiciji 17. stoljeća, pa ga i autor rovinjskih slika primjenjuje na uobičajen način. (...)
Rovinjske je slike Andrei Celestiju (Venecija 1637. - oko 1711.) pripisao Grgo Gamulin (1979a:90-91). On ih datira u slikarev rani period, točnije prije odlaska u Bresciu 1688. godine. Pri tome se oslanja na fizionomske i stilske analogije rovinjskih slika s Celestijevom slikom Proslava predstavnika Giovannija Giustinijanija iz Crkve La Rotonda u Rovigu koja je najvjerojatnije nastala sredinom devetog desetljeća 17. stoljeća (Pallucchini 1981:268). No, Gamulinov atributivni prijedlog treba prihvatiti s određenom mjerom opreza jer, iako rovinjske slike iskazuju srodnosti s Celestijevim rukopisom, postoje i određena odstupanja. Celestijevi su ovdje, svakako, tipologija likova, svjetlost kao da izvire iz volumena, neoveoneseovski dekorativni rječnik i, naročito, vrlo profinjen kolorit koji stvara neočekivana suglasja pastelnih boja odjeće i inkarnata. Štoviše, rovinjski prikazi dviju od četiri glavne kreposti mogu se, osim sa slikom iz Roviga, usporediti i s Celestijevim djelima poput Papa Benedikt III u posjeti Samostanu San Zaccaria iz istoimene venecijanske crkve nastalim prije 1684. godine (Pallucchini 1981:267). Autor Umjerenosti i Razboritosti je ovdje, u mnoštvu ženskih likova, našao izravne uzore za svoje personifikacije, a u fakturi polazište za omekšavanje volumena pomoću magličaste glatkoće oblika oživljene intenzivnim i živim odsjajima. Rovinjskim slikama, međutim, nedostaje čvrsta kompozicijska struktura mjestimično podcrtana decidiranom obrubnom linijom ili naglašenijim chiaroscurom koji Celestijevim djelima daju naročitu živost i uvjerljivost. Čini se da ovaj sljedbenik uspijeva prilično vješto ponoviti značajke slikareve fakture, no cjelina prikaza ostaje previše zaglađena, obuzdana i stoga donekle umrtvljena. Slike su prema inventaru Branka Fučića (1945:7) pripadale zbirci Hütterott na otoku sv. Andrije. (Nina Kudiš Burić u: Slikarska baština Istre, 2006., str. 459-460)
reference:
  1. Bralić, Višnja, Kudiš Burić, Nina, Slikarska baština Istre, Institut za povijest umjetnosti, Zagreb, Centar za povijesna istraživanja, Rovinj / Centro di ricerche storiche, Rovigno, 2006., monografija, u boji, str. 459
  2. Doblanović, Danijela et al., Obitelj Hütterott: ostavština, Državni arhiv u Pazinu, Pazin, Zavičajni muzej grada Rovinja, Rovinj, 2008., monografija, u boji, str. 277
  3. Fučić, Branko, Izvještaj s popisom slika i umjetničkih predmeta u dvorcu na otoku Sv. Andrije kraj Rovinja, Zavičajni muzej grada Rovinja, Rovinj, 1945, izvještaj, str. 7
  4. Bralić, Višnja, Slikarski izvori i tokovi u Zbirci starih majstora: slike od 16. do 18. stoljeća, Zavičajni muzej grada Rovinja, 2005., katalog, u boji, str. 42
  5. Gamulin, Grgo, Nuove schede per il Seicento, u: Peristil, 22 (1979.a.), 89-93, članak, c/b. str. 90
izložbe:
Galerija na pučini. Muzej Grada Rovinja-Rovigno, Rovinj-Rovigno, 20.7.- 10.10.2020.