Konjanička bitka; Konjanička bitka kod Austerlitza

autor/kultura:
naslov:
Konjanička bitka|Konjanička bitka kod Austerlitza
vrsta građe:
vrijeme izrade:
materijal:
tehnika:
dimenzije:
42 x 58 cm
inventarni broj:
MRR-863
opis:
- Bitka kod Austerlitza -
Slika prikazuje bitku. U prvom planu sa desne strane, tri vojnika na konju. Jedan obučen u crveno, na bijelom konjudrugi okrenut leđima, u bijelo na tamnom konju. Treći taman. S lijeve strane jedan vojnik obučen u crno na crnom konju drži crvenu zastavu. Ispred njega dva vojnika u bijelom. U drugom planu u sredini slike, grupa vojnika na konjima. Jedan ranjenik leži na prugastu zastavu na zemlji.
U trećem planu, s leve strane, vojnici topovi i par kuća, s dene grupa mladih stabala.
U daljini planine. Nebo tamno, na horizontu svijetlo. (Inventarna knjiga 1-3, 1. tom)

Pandan slici MRR-863. Dvije se slike, premda različitih dimenzija, mogu pripisati istom autoru i moguće je da su ostvarene kao pandani. Prva prikazuje konjaničku bitku koja se odvija na neravnom terenu prvog plana. Konjanici se frontalno sukobljavaju, padaju s konja ili leže ranjeni na zemlji tražeći pomoć. U drugom je planu prikazana mirna vodena površina uz čiji se desni rub nalaze utvrđena gradska vrata. Na istoj je strani, u pozadini, prikazana silueta gradića uz vodu. U daljini se vidi još jedno naselje i brežuljkasti pejzaž. Tamno je nebo dinamično strukturirano svijetlim oblacima.
Druga slika također prikazuje konjanike s isukanim mačevima, no izravan sukob nije sasvim evidentan te se čini kao da je riječ o zatišju bitke ili o situaciji neposredno prije ili nakon nje. Desno i lijevo, u prvom planu, prikazani su konjanici i pješaci koji promatraju središnji prizor. U drugom je planu, u sredini, prikazana grupa konjanika koja je isukanih mačeva okružila konja u pokretu. On za sobom vuče ranjena ili mrtva vojnika čija je lijeva noga zapela u stremenu. Gornji dio tijela mu je položen na crveno-bijelu prugastu zastavu. Na podu je odložen vojni bubanj. S lijeve strane iz pozadine pristiže četa konjanika, a iza njih se vidi građevina koja podsjeća na vojnu utvrdu. Horizont je određen obrisom planina. Tamno nebo je, kao i na prethodnoj slici, strukturirano nježnim bijelim oblacima. Slikama prevladavaju smeđesivi i sivoplavi tonovi s crvenim i bijelim akcentima zastava, odjeće ratnika ili konjske opreme. Iako se Konjanička bitka u inventarnim knjigama muzeja navodila pod nazivom Bitka kod Austerlitza, vrlo vjerojatno nijedna od bitki na prikazuju stvarne povijesne događaje. Riječ je o slikama koje se uklapaju u tradiciju prikazivanja "scena bitki bez heroja" koja se razvila tijekom 17. stoljeća te je vrlo brzo stekla veliku popularnost među naručiteljima (usp. kat. 530-533). U tom smislu valja interpretirati crvene, žute i prugaste zastave koje se javljaju na objema slikama. One se ne odnose na određenu vojnu postrojbu, vladara ili zemlju, već služe kao dekorativna potkrjepa prikazu ratnog zbivanja.
Relativno brižljivo prikazana odjeća konjanika i vojnika sugerira da su ova djela nastala tijekom druge polovice, štoviše, tijekom posljednje četvrtina 18. stoljeća. Konjanici i vojnici nose crvene ili bijele kapute dugačke do iznad koljena, sužene u struku i opšivene zlatnim rojtama ili tkaninom u različitoj boji. Nekima su krajevi kaputa savijeni tako da pri kretanju ne smetaju, pokazujući istovremeno ukrasnu podstavu. Svi na glavi nose troroge šešire ispod kojih se, barem kada je o časnicima riječ, naziru kratke kovrčave, bijele vlasulje. Potkrjepu dataciji dviju slika u drugu polovicu ili čak posljednju četvrtinu daje precizno ili čak posljednju četvrtinu daje precizno i glatko formalno oblikovanje te slikarska izvedba koja se odlikuje ovlašnim oblikovanjem površina i sitnim, no prilično, ujednačenim potezom. Autor prikaza bitki iz rovinjskog Zavičajnog muzeja nešto se bolje snalazi u dočaravanju pejzaža i neba. U prikazu konjske anatomije ili pokreta vojnika vidljive su autorove skromne mogućnosti. Naglašena briga za površno dočaran detalj i sklonost narativnosti ukazuju na to da je ovdje vjerojatno riječ o srednjoeuropskom majstoru. Djela s prikazima bitki izvorno su bila u vlasništvu obitelji Hütterott (Fučić 1945:7, 8), čija zbirka čini važan dio zbirke rovinjskog muzeja. Konjanička bitka pokraj jezera je restaurirana, ali o tome, nažalost, nisu poznati podaci. Konjanička bitka pokazuje dosta oštećenja uz donji ruk prikaza te je vjerojatno u prošlosti pretrpjela skraćivanje sa svih strana. (Nina Kudiš Burić u: Slikarska baština Istre, 2006., str. 485-486).
reference:
  1. Bralić, Višnja, Kudiš Burić, Nina, Slikarska baština Istre, Institut za povijest umjetnosti, Zagreb, Centar za povijesna istraživanja, Rovinj / Centro di ricerche storiche, Rovigno, 2006., monografija, u boji, str. 485-486
  2. Tišljar, Lara et al., Elaborat o prijedlogu konzervatorsko-restauratorskih radova s troškovnicima, Pula, 2017., elaborat, u boji, str. 33-34
  3. Doblanović, Danijela et al., Obitelj Hütterott: ostavština, Državni arhiv u Pazinu, Pazin, Zavičajni muzej grada Rovinja, Rovinj, 2008., monografija, u boji, str. 290
  4. Fučić, Branko, Izvještaj s popisom slika i umjetničkih predmeta u dvorcu na otoku Sv. Andrije kraj Rovinja, Zavičajni muzej grada Rovinja, Rovinj, 1945, izvještaj, str. 8