Poklonstvo kraljeva; Adorazione dei Magi

autor/kultura:
naslov:
Poklonstvo kraljeva|Adorazione dei Magi
vrsta građe:
vrijeme izrade:
materijal:
tehnika:
dimenzije:
99 x 83 cm
inventarni broj:
MRR-870
opis:
Sv. Tri kralja
Madona s djetetom. Obučena u haljinu višnjeve boje s dugom smeđom kosom. Plašt zeleni. Na lijevoj ruci ima burmu. Dijete je plavo i ručicom miluje jednog starca sjede kose, brade i brkova, koji se nalazi ispred njih.
Starac obučen u haljinu smeđe boje ljubi nožicu djetetu. Na palcu lijeve ruke stari ima prsten. Iza Madone, dva čovjeka sa krunom i turbanom na glavi, s bradom i brkovima drže u ruci svako po jedan zlatni sud. Pozadina tamna. Rama svijetlo smeđa sa unutarnjim zlatnim rubom. (Inventarna knjiga 1-3, 1. tom)

Bogorodica, prikazana do pojasa, sjedi s Djetetom u krilu. Maleni Krist okrenut je na desnu stranu, a svoju je lijevu ručicu položio na glavu kralja Melkiora. Najstariji od triju kraljeva odjeven je u smeđežuti plašt, sagnuo se i ljubi mu stopalo. Desno u pozadini se vide druga dva kralja, Gašpar i tamnoputi Baltazar s turbanima povrh kojih se nalaze krune, a u rukama drže ciborije s darovima.
Poza Bogorodice i Djeteta te detalji njezine odjeće u određenoj mjeri podsjećaju na nekoliko verzija grafičkog lista carla Maratte (Camerano 1625. - Rim 1713.) koji postoji u više verzija, a sve pokazuju Mistične zaruke sv. Katarine (Bellini 1977:36-39). Riječ je, najvjerojatnije, o popularnom modelu koji je bio preoblikovan u kontekstu različitih ikonografskih prizora te raširen putem grafičkih predložaka. Jednim od njih mogao se poslužiti autor rovinjske slike tijekom posljednje četvrtine 17. stoljeća.
Poklonstvo kraljeva stilski i kronološki se može povezati s onim trenutkom mletačkog slikarstva seicenta kada se rječnik omekšanog tenebrizma povlači pred neoveroneseovskim strujanjima. U tom je smislu zanimljiv opus Giovannija Carboncina (Venecija, oko 1638. - nakon 1692.) kod kojeg se mogu iščitati slična stilska rješenja (Pallucchini 1981:276-277). Među malim brojem djela koja mu se sa sigurnošću pripisuju posebno je zanimljiva usporedba s kadnom palom Bogorodica s Djetetom, sv. Ivanom Krstiteljem i sv. Lovrom iz župne crkve u Dajli koja je nedavno pripisana majstoru (usp. kat65; Bralić 2002:122-126). Ona, za razliku od reprezentativnijih ostvarenja poput Čuda blaženog Susonea, datiranog oko 1669. godine, iz Crkve San Nicolò u Trevisu (Fossaluzza 1993:101) ili Ubojstva sv. Angela za vrijeme propovijedi (1674.) iz venecijanske Crkve Santa Maria dei carmini, ne razvija dinamičnu i složenu kompoziciju, već varira, kao i rovinjsko Poklonstvo kraljeva, uvriježeni kompozicijski obrazac. Svim navedenim djelima je, međutim, zajednička sklonost glatkim volumenima čiju plastičnost podcrtava naglašeni chiaroscuro i sočan potez bogatog, zasićenog kolorita. Zbog malenog i ne sasvim istraženog Carboncinova opusa, nemoguće je utvrditi treba li Poklonstvo kraljeva pribrojiti njegovim autografima ili je ovdje riječ o djelu anonimnog mletačkog slikara sličnog stilskog izraza koji je djelovao krajem 17. stoljeća (Nina Kudiš Burić u: Slikarska baština Istre, 200
reference:
  1. Fučić, Branko, Izvještaj s popisom slika i umjetničkih predmeta u dvorcu na otoku Sv. Andrije kraj Rovinja, Zavičajni muzej grada Rovinja, Rovinj, 1945, izvještaj, str. 7
  2. Bralić, Višnja, Kudiš Burić, Nina, Slikarska baština Istre, Institut za povijest umjetnosti, Zagreb, Centar za povijesna istraživanja, Rovinj / Centro di ricerche storiche, Rovigno, 2006., monografija, u boji, str. 460-461
  3. Bralić, Višnja, Slikarski izvori i tokovi u Zbirci starih majstora: slike od 16. do 18. stoljeća, Zavičajni muzej grada Rovinja, 2005., katalog, u boji, str. 65-67
  4. Doblanović, Danijela et al., Obitelj Hütterott: ostavština, Državni arhiv u Pazinu, Pazin, Zavičajni muzej grada Rovinja, Rovinj, 2008., monografija, u boji, str. 273
  5. Kudiš Burić, Nina, Tulić, Damir, Tra veneto, Friuli, Istria e Dalmazia, Giovanni Carboncino, Cavagliere / Zuanne kavaliere Carboncini, un pittore del Seicento veneziano riscoperto, u: Arte Documento 25 (2009.), 174-175, članak
izložbe:
Galerija na pučini. Muzej Grada Rovinja-Rovigno, Rovinj-Rovigno, 20.7.- 10.10.2020.