Poklonstvo kraljeva; Adorazine dei Magi

autor/kultura:
de' Pitati, Bonifacio  (sljedbenik ili način)
naslov:
Poklonstvo kraljeva|Adorazine dei Magi
vrsta građe:
vrijeme izrade:
materijal:
tehnika:
dimenzije:
67 x 103 cm
inventarni broj:
MRR-871
opis:
Sv. Tri kralja.
Madona s dijetetomu crvenoj haljini s bijelim velom oko glave i dekoltea. Crni plašt. Dijete u njenom krilu je golo. Iza Madone na desno, čovjek sa sijedom kosom i bradom u tamno smeđoj haljini sa malo svijetlijim plaštom. U desnoj ruci drži štap. Madona, dijete i taj treći čovjek imaju zlatni krug oko glave. S desne strane Madona, tri kralja nude zlatne posude djetetu. Jedan je skinuo krunu i kleči. Ostala dvojica stoje nagnuti prema djetetu. U drugom planu dio jedne zgrade sa lukom. U desnom uglu gomila ljudi. U pozadini stabla i planine.
Nebo svijetlo samo na horizontu. Rama zlatna sa cvijećem. (Inventarna knjiga 1-3, 1. tom)

Bogorodica s Djetetom sjedi desno, a iza nje kleči sv. Josip. Kraljevi Svetoj Obitelji prilaze slijeva: najstariji od njih Gašpar, odloživši krunu, poklekao je i malenom Kristu pruža poklon sadržan u okruglom ciboriju, dok druga dvojica stoje držeći zlatne pikside slične kaležima. U drugom planu se nalzi neobična građevina iza koje se vidi karavana deva, ljudi u orijentalnoj nošnji i zvijezda repatica. Pozadinu prizora čini slikovit pejzaž hladnih plavozelenih tonova istaknut na svijetlom nebu. Usprkos tomu, kolorit slike je topao s dominantnim okeržutim i crvenkastim bojama odjeće likova u prvom planu.
Branko Fučić (1945:6) ovo djelo navodi u popisu inventara velikog salona rezidencije Hütterott on Otoku sv. Andrije kraj Rovinja. Rukopis obiteljskog inventara koji se čuva u Državnom arhivu u Pazinu donosi podatak da je slika u obnovljeni dvorac prenesena iz vile Adele u Trstu (Hütterott b. d.).
Iako natpis na poleđini, koji i Fučić citira, upućuje na to da je Poklonstvo kraljeva naslikao Bonifacio de'' Pitati (Verona 1487. - Venecija 1553.), ovdje je najvjerojatnije riječ o djelu sljedbenika ili radionice čija relativno skromna kvaliteta značajno odstupa od majstorovih autografa. Sredinom 16. stoljeća de'' Pitati je na čelu najbolje organizirane bottege u Veneciji s produkcijom koja je obuhvaćala vrlo širok raspon djela: od velikih svečanih platana do dekorativnih elemenata namještaja, među kojima su najpopularnije bile oslikane škrinje (Ridolfi 1648, izd. 1914-1924, I:295; Simonetti 1986:94; Lucco 1999, III:1274). O takvoj proizvodnji svjedoče brojni prikazi mitoloških ili alegorijskih scena koji su danas rasuti u privatnim zbirkama i muzejskim institucijama diljem svijeta (sgarbi 1981:55). Poklonstvo kraljeva primjer je slikarstva namijenjenog privatnoj pobožnosti, a tržište za taj žanr Bonifacio je naslijedio zajedno s radionicom Palme Starijeg (Humfrey 2004:116, kat. 31). Ne čudi, stoga, da se unutar iste radionice nastavilo s proizvodnjom ove vrste prikaza te da su Pitatijevi sljedbenici ponavljali njihove formalne i kompozicijske odlike, iako sa skromnijim kvalitativnim dosezima.
Na krug slikara oko Bonifacija de'' Pitatija upućuju kompozicija i tipologija figura te kolorit i faktura koja varira od vrlo preciznog oblikovanja vegetacije i stijenja u pozadini do magličasto dočaranih sjena na licima i inkarnatima protagonista. Sam Bonifacio je bio vrlo sklon motivu Svete Obitelji u pejzažu (Humfrey 2004:142, kat. 45). Rovinjska slika, iako na pojednostavljen i pomalo naivan način, varira njegova rješenja spomenute teme; od Poklonstva kraljeva iz Gallerie dell''Accademia (nekad Cassa del Consiglio dei Dieci) koja bi se mogla datirati oko 1530. godine (Simonetti 1986:100), preko Odmora na bijegu u Egipat iz Art Gallery of South Australia do nedavno objavljene Sveta Obitelji iz privatne zbirke (Mestrovich 1999:47). U prilog takvom razmišljanju govori i prisustvo ruševine u pozadini koja je u rukama manje vještog majstora dobila određenu egzotičnu notu. Riječ je o motivu koji se često javlja u de'' Pitatijevim djelima i koji, iako odraz onovremenog ukusa, najvjerojatnije simbolizira pad poganskog svijeta pred Kristovim dolaskom (Humfrey 2004:142, kat. 45). (Nina Kudiš Burić u: Slikarska baština istre, 2005., str. 438-439)
reference:
  1. Fučić, Branko, Izvještaj s popisom slika i umjetničkih predmeta u dvorcu na otoku Sv. Andrije kraj Rovinja, Zavičajni muzej grada Rovinja, Rovinj, 1945, izvještaj, str. 6
  2. Bralić, Višnja, Kudiš Burić, Nina, Slikarska baština Istre, Institut za povijest umjetnosti, Zagreb, Centar za povijesna istraživanja, Rovinj / Centro di ricerche storiche, Rovigno, 2006., monografija, u boji, str. 438-439
  3. Bralić, Višnja, Slikarski izvori i tokovi u Zbirci starih majstora: slike od 16. do 18. stoljeća, Zavičajni muzej grada Rovinja, 2005., katalog, u boji, str. 12-14
  4. Doblanović, Danijela et al., Obitelj Hütterott: ostavština, Državni arhiv u Pazinu, Pazin, Zavičajni muzej grada Rovinja, Rovinj, 2008., monografija, u boji, str. 274
  5. Ridolfi, Carlo, Le meraviglie dell'Arte ovvero le Vite de gl'Illustri Pittori veneti e dello Stato (...) descritte dal Cavalier Carlo Ridolfi (...) (prvo izdanje 1648.), (ur.) Detlev Freiherrn von Handeln, 2 sv., Berlin, 1914. - 1924., I, str. 295
  6. Simonetti, Simonetta, Profilo de Bonifacio de' Pitati, u: Saggi e Memorie di storia dell'Arte, 15 (1986.), str. 94, 100
  7. Lucco, Mauro, ad vocem "Bonifacio Veronese, De' Pitati Bonifacio detto", u : La pittura nel veneto. Il Cinquecento, III, (ur.) Mauro Lucco, Milano, 1999., str. 1274
  8. Sgarbi, Vittorio, Giovanni De Mio, Bonifacio de' Pitati, Lamberto Sustris: indicazioni sul primo tempo del manierismo ne Veneto, u: Arte Veneta, XXXV (1981.), str. 52-61
  9. Humfrey, Peter, Titian and his world. Venetian Renaissance art from Scottich Collections, katalog izložbe (Edinburgh, 2004.), Edinburgh, 2004., str. 142, kat. 31, kat. 45
  10. Mestrovich, Ferruccio, Un nuovo Bonifacio de' Pitati, u: Pittura veneziana dal Quattrocento al Settecento, Studi di storia dell'arte in onore di Egidio Martini, (ur.) Giuseppe Maria Pilo, Venezia, 1999., str. 47
  11. La Voce della Famia Ruvignisa, No 139, Novembre - Dicembre 2006, časopis, u boji, naslovnica
izložbe:
Galerija na pučini. Muzej Grada Rovinja-Rovigno, Rovinj-Rovigno, 20.7.- 10.10.2020.