Mistične zaruke svete Katarine; Nozze mistiche di santa Caterina d'Alessandria

naslov:
Mistične zaruke svete Katarine|Nozze mistiche di santa Caterina d'Alessandria
vrsta građe:
vrijeme izrade:
materijal:
tehnika:
dimenzije:
50 x 73,5 cm
inventarni broj:
MRR-873
opis:
Sveta Obitelj
Madona s dijetetom obučena u haljinu višnjeve boje, s velom na glavi. Dijete smeđe kose opasano maramom, ispružilo je ruke prema jednoj ženi koja se nalazi s desne strane i meče joj prsten. Ona ima haljinu višnjeve boje i oko glave pletenice i ukras bijelih perlica. Jednu ruku drži na grudima, drugu je ispružila prema dijetetu. S lijeve strane čovjek ćelavi s bradom i brkovima drži u desnoj ruci štap i gleda u dijete. Iza njih jedno stablo. U daljini planine i nebo ružičaste boje. Rama krupna i zlatna. (Inventarna knjiga 1-3, 1. tom)

U središtu kompozicije sjedi Bogorodica s Djetetom u krilu, glave blago okrenute na desnu stranu. Maleni Krist natiče prsten na prstenjak sv. Katarine, smještene na desnoj strani kompozicije. Ona je pognula gornji dio tijela iskazujući štovanje, a lijevu je ruku položila na grudi. Iza Bogorodice je prikazan sv. Josip koji, oslanjajući se na štap, promatra središnji prizor. Pozadinu na lijevoj strani zatvara gusta krošnja stabla, dok se na desnoj otvara brežuljkasti pejzaž s isječkom neba. Slikom dominira topla gama boja, od smeđecrvene do različitih nijansi ružičaste.
Branko Fučić u svojem rukopisnom izvješću (1945:6) navodi da je riječ o djelu iz 15. stoljeća. Zatječe ga, kao i slike Sveta Obitelj sa sv. Jeronimom, Poklonstvo kraljeva i Sveta Obitelj (kat. 372, 373, 374) u velikom salonu rezidencije obitelji Hütterott na otoku sv. Andrije kraj Rovinja.
Slika zaruke sv. katarine generički se može povezati s nizom djela koja nastaju u mletačkim bottegama sredinom 16. stoljeća i koja oponašaju rješenja velikih majstora. Kompozicijske i tipološke srodnosti mogu se, na primjer, uspostaviti sa slikom Poklonstvo kraljeva koja se nalazi u Museo Civico (Palazzo Villabruna) u Feltreu. Ona se tradicionalno povezivala s Tizianovom školom, no Sergio Claut (1986:20-21, 28, bilj. 36) ju je pripisao Girolamu Dentiju (Ceneda oko 1510. - nakon 1568.), jednom od najbližih Vecelliovih suradnika. Sliku je datirao u kraj petog desetljeća 16. stoljeća, što je prihvatila i Tiziana Conte (1998:83-84). No, valja istaći da se, usprkos međusobnoj srodnosti, rovinjska i feltreška slika ne mogu pripisati istom majstoru. Nepodudarnosti se iskazuju ponajprije u koloritu koji je kod rovinjskog djela topliji, ali i u naglašenijem linearizmu i deskriptivnosti slike iz Feltrea dok je faktura rovinjske slike fluidnija.
ojednostavljeno slikarsko oblikovanje povezano sa sklonošću ka pučkoj narativnosti, zamjetno kako na feltreškoj, tako i na rovinjskoj slici, nespojivo je, međutim, s Dentijevim opusom. To postaje očigledno kada se one usporede s njegovim nejreprezentativnijim djelima poput Salome iz madridskog Prada ili pale Bogorodica na prijestolju sa sv. Rokom, sv. Sebastijanom i donatorom iz katedrale u Cenedi (Fossaluzza 1982:139-140, 143). Kod
reference:
  1. Bralić, Višnja, Slikarski izvori i tokovi u Zbirci starih majstora: slike od 16. do 18. stoljeća, Zavičajni muzej grada Rovinja, 2005., katalog, u boji, str. 15-16
  2. Fučić, Branko, Izvještaj s popisom slika i umjetničkih predmeta u dvorcu na otoku Sv. Andrije kraj Rovinja, Zavičajni muzej grada Rovinja, Rovinj, 1945, izvještaj, str. 6
  3. Doblanović, Danijela et al., Obitelj Hütterott: ostavština, Državni arhiv u Pazinu, Pazin, Zavičajni muzej grada Rovinja, Rovinj, 2008., monografija, u boji, str. 273
  4. Bralić, Višnja, Kudiš Burić, Nina, Slikarska baština Istre, Institut za povijest umjetnosti, Zagreb, Centar za povijesna istraživanja, Rovinj / Centro di ricerche storiche, Rovigno, 2006., monografija, u boji, str. 442-443
  5. Kudiš Burić, Nina, Sakralno slikarstvo u Istri od 1550. do 1650., doktorski rad, Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, 1998., str. 55-57
  6. Claut, Sergio, Girolamo Pellegrini: i dipinti a san pietro di cadore e nel convento di san Vittore a Feltre, u: Arte Veneta, LX, 1986., str. 20-21, 28, bilj. 36
  7. Conte, Tiziana, La pittura del Cinquecento in provincia di Belluno, Milano, 1998., str. 83-84
  8. Fossaluzza, Giorgio, Per Ludovico Fiumicelli, Giovan Pietro Meloni e Girolamo Denti, u: Arte Veneta, XXXVI, 1982., str. 131-144
izložbe:
Galerija na pučini. Muzej Grada Rovinja-Rovigno, Rovinj-Rovigno, 20.7.- 10.10.2020.