Samoubojstvo Lukrecije

autor/kultura:
naslov:
Samoubojstvo Lukrecije
vrsta građe:
vrijeme izrade:
materijal:
tehnika:
dimenzije:
107 x 83 cm
tema:
inventarni broj:
MRR-907
opis:
Lucrezia Borgia - Samoubistvo
Mlada žena sa smeđom kosom u koju ima upletenu plavu traku. Na ušima joj vise naušnice. Haljina bijela, plašt višnjeve boje. Inkarnat boje slonovače, pogled prema gore. Usta poluotvorena. U desnoj ruci drži bodež kojim se bode usred obnažene grudi. Desnu ruku je oslonila na zeleni jastuk koji se nalazi na stalu. Pozadina tamna. (Inventarna knjiga 1-3, 1. tom)

Tema je preuzeta iz rimskih povijesnih pripovijesti (Ovidije, Fasti 2, 725-852; Livije, I, 57-59). Vrlu plemkinju Lukreciju, Kolatinovu ženu, silovao je Seksto, sin tiranina Tarkvinija Oholog. "Upao je k njoj dok je bila sama u ložnici i zaprijetio da će je, ako mu se ne poda, ubiti, a onda umoriti jednog roba i položiti uza nju, te će ispasti da je zatečena u preljubu. Suočena s tim, Lukrecija nemaše kamo, a onda obavijestivši o svemu oca i muža, uze sebi život." (Hall 1991:308) U renesansi Lukrecija postaje simbolom ženskih vrlina i bračne vjernosti, a temi su pridavana i politička značenja borbe protiv tiranije jer je opisani događaj potaknuo pobunu i označava početak rimske republike (Impelluso 2002: 352). Mlada i lijepa Lukrecija koja si oduzima život zbog stida i povrijeđene časti čest je motiv i u poslijetridentskom slikarstvu kada postaje pandan mučeničkim smrtima ranokršćanskih djevica.
Prema inventaru Branka Fučića (1945:8) slika s prikazom Samoubojstva Lukrecije potječe iz zbirke Hütterott. Autor je nabraja među platnima u prizemlju obiteljske rezidencije na otoku sv. Andrije, navodeći ime slikara kao "E. Cirani 1638/1665", vjerojatno prema nekom, danas izgubljenom, zapisu. Na tom je tragu u inventaru Zavičajnog muzeja slika katalogizirana kao djelo Elisabette Sirani (1638.-1665.), bolonjske slikarice iz širokog kruga sljedbenika Guida Renija (1575.-1642.). S likovnim rječnikom i ostavštinom velikog majstora upoznala se u radionici svog oca, Andree Giovannija Siranija koji ostaje vjeran sljedbenik omekšanog klasicizma kasnij Renijevih djela i u drugoj polovici 17. stoljeća. Elisabetta, međutim, ubrzo razvija osoban i prepoznatljiv slikarski izraz te usporedbe s njezinim djelima ne pružaju uporište za povezivanje rovinjske slike s kolorističkim rješenjima ove slikarice, kao ni s tipologijom ljepuškastih lica ženskih heroina omekšanih obrisa i sentimentalnih izraza (usp. Frisoni 1992:343-365; Elisabetta Sirani 2004:165-272).
Grgo Gamulin (1990:72) nastojao je pak sliku približiti mletačkom majstoru Pietru Negriju (Venecija 1628.-1679.) u čijim djelima ne manjka srednjetalijanskih utjecaja posredovanih radovima Francesca Ruschija (oko 1600.-1661.) i Luce Ferrarija (1605.-1654.). Vrlo koherentna tipologija ženskih likova u Negrijevu opusu, obilježena vezom s Antonijem Zanchijem čini, međutim, i ovaj prijedlog neuvjerljivim. Kompozicija rovinjske Lukrecije vezuje njezina autora neposrednije uz krug Guida Renija ponavljajući omiljeno i više puta varirano majstorovo kompozicijsko rješenje. Izrada varijanti, replika i radioničkih kopija ostaje jedna od najvažnijih značajki Renija i njegove bottege. "Šest različitih rješenja Lukrecijine smrti, neka čak ponovljena desetak puta u radioničkim kopijama i varijantama, po učestalosti se mogu usporediti jedino s likovno srodnom zadaćom Kleopatrine smrti i s pak brojinijm Renijevim pokajnicama, Magdalenama. Poluobnažene ženske figure prikazane do pasa, lica puna vrlina, ili kajanja, ili barem ljepote, postale su najboljim "proizvodom" Renijeve radionice, svojevrsni tržišni hit." (Cvetnić 2003:30).
Slika iz rovinjskog Muzeja varijanta je Samoubojstva Lukrecije iz Modene (1622./23.) koja, prema Stephenu Pepperu (1988:277, 333, kat. 22, 134, sl. 125, 16), predstavlja najstariju redakciju ovog kompozicijskog rješenja u Renijevu opusu, ponovljenu u barem još jednom autografu koji se danas čuva u New Yorku. Rovinjska slika nije, međutim, navedena među šest kopija i tri radioničke varijante u iscrpnom Pepperovu katalogu, kao šro je autoru bila nepoznata i nedavno objavljena kopija iz splitske Galerije umjetnina (Cvetnić 2003:30-33). Lukrecija iz Zavičajnog muzeja ponavlja smještaj, stav i geste Lukrecije iz Modene tu u osnovnim obrisima njezinu odjeću i ukrase u kosi. Razlikuje se nešto većim formatom kojem odgovara i širi kadar s modrim jastukom na rubu zastrtog stola uz donji rub slike na koji se oslanja rimska junakinja. Nekoliko se razlika očituje i u detaljima: na rovinjskoj slici rimska patricijka nosi naušnicu, drška bodeža je bogatije ukrašena, a nabori bijele haljine su tanji i gušći. Naglašen je akademizam krutih formi kojima autor kopije ne postižu Renijevu pokrenutost i patetičnost figure sugeriranu, između ostalog, izraženijim nagibom glave i junakinjinim snažnijim zamahom. Hladni kolorit svijetlog ružičastog inkarnata s plavkastim sjenama je, međutim, vrlo blizak Renijevoj paleti i načinu slikanja puti.
Poznato je da se kopiranje i variranje Renijevih invencija, traženih među kolekcionarima, nastavilo i nakon masjtorove smrti u krugu brojnih učenika i suradnika bottege, tako da se i ova rovinjska kopija može vezati uz sljedbenike iz sredine seicenta (Spear 1997:225-252). U oblikovanju Lukrecijine fizionomije prepoznaju se srodnosti s tipologijom sv. Stjepana Renijevog učenika i suradnika Pier Francesca Cittadinija (Roio 1992:166-167, sl. 164), no sličnosti su neosporne i sa stilizacijom patetičnih izraza heroina u kompozicijama Luce Ferrarija koji se nastanjuje u Padovi i djeluje na mletačkom području (Pallucchini 1981:738-744, sl. 697-708). (Višnja Bralić u: Slikarska baština Istre, str. 449-451)
reference:
  1. Fučić, Branko, Izvještaj s popisom slika i umjetničkih predmeta u dvorcu na otoku Sv. Andrije kraj Rovinja, Zavičajni muzej grada Rovinja, Rovinj, 1945, izvještaj, str. 8
  2. Doblanović, Danijela et al., Obitelj Hütterott: ostavština, Državni arhiv u Pazinu, Pazin, Zavičajni muzej grada Rovinja, Rovinj, 2008., monografija, u boji, str. 278
  3. Bralić, Višnja, Kudiš Burić, Nina, Slikarska baština Istre, Institut za povijest umjetnosti, Zagreb, Centar za povijesna istraživanja, Rovinj / Centro di ricerche storiche, Rovigno, 2006., katalog, u boji, str. 31-34
  4. Bralić, Višnja, Kudiš Burić, Nina, Slikarska baština Istre, Institut za povijest umjetnosti, Zagreb, Centar za povijesna istraživanja, Rovinj / Centro di ricerche storiche, Rovigno, 2006., monografija, u boji, str. 449-451
  5. Ovidije, Fasti 2, str. 725-852
  6. Livije, I, str. 57-59
  7. Hall, James, Rječnik tema i simbola u umjetnosti, Zagreb, 1991., str. 308
  8. Impelluso, Lucia, Eroi e dei dell'antichità, Milano, 2002., str. 352
  9. Frisoni, Fiorella, Elisabetta Sirani, u: La scula di Guido reni, (ur.) Massimo Pirondini i Emilio Negro, Modena, 1992., članak, str. 343-365
  10. Elisabetta Sirani. Pittrice eroina, 1638-1665, katalog izložbe (Bologna, Museo Civico Archeologico, 4. XII. 2004. - 27. II. 2005.), (ur.) Jadranka Bentini i Vera Fortunati, Bologna, 2004., str. 165-272
  11. Gamulin, Grgo, Seičento - prijedlozi i rješenja, u: Peristil, 33 (1990.), članak, c/b, str. 72
  12. Cvetnić, Sanja, Lukrecija, u: Izbor djela iz Zbirke Starih majstora Galerije umjetnina, katalog izložbe, Split, Galerija umjetnina, XI.-XII. 2003., Split, 2003., str.30-33
  13. Spear, Richard E., The "Divine" Guido. Religion, Sex, Money and Art in the World of Guido Reni, New Haven-London, 1997., str. 225-252
  14. Roio, Nicosetta, Pier Francesco Cittadini detto il Milanese, u: La scuola di Guido reni, (ur.) Massimo Pirodini i Emilio Negro, Modena, 1992., str. 166-167, sl. 164
  15. Pallucchini, Rodolfo, La pittura veneziana del Seicento, 2 sv., Milano, 1981., str. 738-744, sl. 697-708
  16. Marić, Katarina, Ujčić, Tajana, Gajba i tić : pokriveno i raskrito u seksualnosti Istre, Pula – Pola, Povijesni i pomorski muzej Istre – Museo storico e navale dell'Istria, 2019., katalog izložbe , katalog izložbe, u boji, str. 252
izložbe:
Galerija na pučini. Muzej Grada Rovinja-Rovigno, Rovinj-Rovigno, 20.7.- 10.10.2020.