Oplakivanje

autor/kultura:
naslov:
Oplakivanje
vrsta građe:
vrijeme izrade:
materijal:
tehnika:
dimenzije:
116 x 97 cm
inventarni broj:
MRR-939
opis:
Oltarna slika. Skidanje Isusa sa križa. U prvom planu Isusovo tijelo polaže u krilo Madone. Jako osvijetljene mišičave ruke i lijevo bedro sa prebačenim rubcem. Ostali dio tijela je u tamnom. Madona sa bijelim plaštom oko brade i ramena sa licem jedva osvjetljenim. Lijevu ruku ispružila prema ženi koja kleči i drži isusove noge.
U punoj svjetlosti žena riđe kose obnažena vrata i ruku. Iz žute haljine izlaze bijeli rukavi s bogatim naborima. U lijevom uglu napred kleči čovjek duge kose i brkova nagnut je prema Isusu, ima crnu haljinu sa bogatim crvenim plaštom. Iznad isusa pod križom nagnut je čovjek u pokretu depozicije. On ima crvenu kosu i plašt sa bijelim rukavom, jako naglašenom. U drugom planu križ sa natpisom INRI ispod koga se razvija pejsaž. Sasvim na desno dva čovjeka sa turbanom u živom razgovoru. Jedan je u bijeloj opravi a drugi u tamnoj. Iza njih usamljeno stablo iza koga je šuma. U pozadini grad sa zvonicimai hramovima. Iznad njega plavičaste planine. Na plavičastom nebu, osvijetljeni oblaci. Dole u desnom uglu grb sa orlom sa dvije glave. (Inventarna knjiga 1-3, 1. tom)

Bogorodica sjedi na zemlji ispred križa i u naručju drži mrtvog Krista kojeg Josip iz Arimatreje pridržava ispod pazuha. Lijevo kleči sv. Ivan Evanđelist odjeven u crnu tuniku i crveni plašt, a desno Marija Magdalena u žutoj haljini i bijeloj košulji. U pozadini, desno, stoje dva muškarca, a iza njih se vidi prikaz Jeruzalema okruženog stjenovitim planinama. Lijevo je prikazano jedno stablo tankog debla i bogate krošnje koje se ističe na nebu strukturiranom svijetlim, prozračnim oblacima. Uz donji rub slike prikazani su, odloženi na zemlji, trnova kruna i kliješta, a desno od njih i ovalni grb. Štit mu je crvene boje, a po sredini je prikazan dvoglavi orao.
Slika potječe iz rovinjske crkve Sv. Križa koja je danas u vlasništvu Zavičajnog muzeja. Antonio Angelini navodi da je ona izgrađena 1592. godine u vrijeme venecijanskog potestata Francesca Baffa (Radossi, Pauletich 1979/80:332); Netto 1995:144). Godina izgradnje crkve, kao i Baffov grb, nalaze se uklesani na arhitravu crkve, dok se grb ponavlja i na oltarnoj pali. Tomaso Caenazzo (Benussi 1930:84) opisuje drveni oltar te smatra da je riječ o djelu suvremenom izgradnji crkve, a za palu ističe da je osrednje kvalitete. Antonio Santangelo (1935:185) sliku zatječe u crkvi i smatra da je provincijalnih odlika, no ne predlaže nikakvu dataciju.
Iz navedenog proizlazi da je pala najvjerojatnije nastala kad i crkva, tijekom posljednjeg desetljeća 16. stoljeća. U prilog tomu trebao bi svjedočiti i grb obitelji Baffo smješten uz donji rub prikaza. No, njegovi ukrasi koji se sastoje od voluta i spirala ukazuju na to da je možda nastao nešto kasnije. Tome valja dodati i činjenicu da se kroz štit grba dobro vidi struktura, najvjerojatnije izvornog slikanog sloja. Protiv predložene datacije u posljednje destljeće 16. stoljeća, usprkos relativno arhaičnoj kompoziciji, govore i temeljne stilske odlike samog prikaza. Naglašeno kjaroskuralno oblikovanje površina koje iz glatkih i napetih naglo prelaze u pokrenute, prisustvo slobodnijeg poteza kista te prostorni odnos osvijetljenih i osjenčanih volumena ukazuju na znatno kasniji nastanak ove slike, gotovo cijelo stoljeće nakon podizanja crkve Sv. Križa. Mješavina tradicionalnog deskriptivnog pristupa proizašlog još iz 16. stoljeća s pokušajem dočaravanja tenebroso efekata, predstavlja autora ovog djela kao periferijskog majstora, aktivnog vjerojatno tijekom treće četvrtine 17. stoljeća.
Je li ovdje riječ o preslikanoj ili prerađenoj (naročito njezin središnjio dio) izvornoj pali iz 1592. godine, nastaloj u vrijeme podestata Baffa ili o djelu koje je zamijenilo izvorno, bit će moguće utvrditi tek nakon njezine restauracije. Pala s prikazom Oplakivanja u relativno je dobrom stanju sačuvanosti. Vidljiva su malena oštećenja uz rubove slikane površine, a lak je djelomično oksidirao te postao neproziran. (Nina Kudiš Burić u: Slikarska baština Istre, 2006., str. 452).
reference:
  1. Bralić, Višnja, Kudiš Burić, Nina, Slikarska baština Istre, Institut za povijest umjetnosti, Zagreb, Centar za povijesna istraživanja, Rovinj / Centro di ricerche storiche, Rovigno, 2006., monografija, u boji, str. 452
  2. Benussi, Bernardo, Le chiese di Rovigno del can. Tomaso Caenazzo, poseban otisak iz Miscellanea di Storia Veneta, IV. s., III., 1930., str. 84
  3. Radossi, Giovanni, Pauletich, Antonio. (1980) Le chiese di Rovigno e del suo territorio.. ATTI CRSR. 10, str. 332
  4. Santangelo, Antonino, Inventario degli oggetti d'arte d'Italia. V. Provincia di Pola, Roma, 1935. , str. 185
  5. Netto, Giovanni, I Reggitori veneti in Istria (1526 - 1797), u: Atti e memorie della Società Istriana di Archeologia e Storia patria, n. s., XLIII (1995.), 125-175., str. 144