Poduka male Marije u čitanju; Educazione di Maria Vergine

autor/kultura:
naslov:
Poduka male Marije u čitanju|Educazione di Maria Vergine
vrsta građe:
vrijeme izrade:
materijal:
tehnika:
dimenzije:
82 x 115 cm
inventarni broj:
MRR-944
opis:
Centralna figura sa blagim osvetljenjem je mlada djevojčica nagnuta nad knjigom. Ona gotovo leži upirući prstom u redove. Njen inkarnat je ružičast, a njena haljina je u tonovima od bijele na svjetlo smeđe do tamnijeg. Kosa je plava, očešljana prema gore u pletenicu.
Svijetlo se odbija od knjige, koja leži na koljenima i lijevom rukom je pridržava, starija žena, koja je nagnuta prema djevojčici i desnom rukom vodi njenu ruku. Žena je starija sa tamno smeđim plaštom koji joj prikrivava glavu i spušta se u širokim naborima koji prekrivaju ispruženu nogu. Treća figura je starac sa sijedom bradom i nagnut nad djevojčicu u sjedećem stavu. Cijelog ga obavijaplašt koji pridržava lijevom rukom, dok je desnu ispružio. U pozadini je zid u istim tonovima dok je na lijevo zeleno nebo sa daljinskim pejsažem. Rama zlatna. (Inventarna knjiga 1-3, 1. tom)

Tema iz života Marijinog prikazana je kao intimna obiteljska scena koja se odvija na otvorenom. Joakim i Ana brižno se naginju prema djevojčici koja dobiva poduku u čitanju, opušteno naslonjena na majku. Ana joj pomaže, dok Joakim rječitom gestom izražava poštovanje i divljenje. Marijino središnje mjesto istaknuto je usmjerenim svjetlom koje mekano oblikuje svijetlu djevojčinu put i bijelu haljinu s ružičastim odsjajima u kontrastu s tamnim volumenima odjeće njezinih roditelja. Na lijevoj se strani, iza grupe likova, otvara duboki krajolik s rijetkim rastlinjem, dok je na desnoj pozadina zatvorena ravnom plohom zida. Tamno, dramatično nebo građeno pokrenutim masama oblaka svijetlih obrisa smiruje se prema sredini formata.
Bogorodičino djetinjstvo opisano je u tekstovima apokrifnih evanđelja (I Vangeli apocrifi 1990:72-73; da Varagine izd. 1990, II:591) koji spominju njezin odgoj u hramu. Premda se javlja i ranije, motiv Ane koja podučava Mariju popularnost i raširenost postiže tek u umjetnosti protureformacije, kada se teološka tumačenja usredotočuju na duhovni aspekt Bogorodice kao buduće Isusove majke i njezino Bezgrešno začeće. Marijin se odgoj od tada redovito prikazuje u krugu obitelji: obično je naslonjena na koljena sv. Ane koja pridržava knjigu, kao na ovom rovinjskom primjeru, te uz majčinu pomoć čita tekstove iz Svetog pisma (Hall 1991:228).
Prema inventarima Muzeja, slika potječe iz zbirke baruna Georga von Hütterotta (Fučić 1945:6). Analizirajući je u kontekstu mletačkog seicenta, Grgo Gamulin (1985:63-71) je Poduku male Marije pokušao prpisati slabo poznatom veronskom slikaru Francescu Perezzoliju Ferrarinu, sljedbeniku Giulija Carpionija, čija se djela mogu obuhvatiti rasponom "dal classicismo carpionesco al barocchetto marattesco" (Pallucchini 1981:354). Tipologija likova karakterističnih fizionomija, kao i prepoznatljiva koloristička rješenja, vezuju, međutim, ovu rovinjsku kompoziciju uz veliki opus mletačkog slikara Nicole Grassija. Premda je porijeklom iz Carnije, obilježene slikarskom ostavštinu Antonija Carnea, Grassijev boravak u radionici Niccolòa cassane u Veneciji bio je odlučujući u njegovu formiranju (Pallucchini 1995, I:511). Kombinirajući izražajnu snagu chiaroscura iz oživljene tradicije tenebrosa s rasvijetljenim, neoveroneseovskim koloritom akademizirajuće struje slikara početkom 18. stoljeća, Grassijev boravak u radionici Niccolòa Cassane u Veneciji bio je odlučujući u njegovu formiranju (Pallucchini 1995, I:511). Kombinirajući izražajnu snagu chiaroscura iz oživljene tradicije tenebrosa s rasvijetljenim, neoveroneseovskim koloritom akademizirajuće struje slikara početkom 18. stoljeća, Grassi sudjeluje u razvoju venecijanskog rokoko slikarstva, često istovremeno naglaševajući njegovu suptilnu i patetičnu dimenziju.
Na slici iz Rovinja ostvarena je intimnost rokoko scene, dok patetičnu napetost stvara tek uznemirena nebeska pozadina uskovitlanih oblaka s jakom kontrastima svjetla i sjene. Zbog oštećenosti plavih tonova neba na tamnoj crvenosmeđoj podlozi, ona se doima tamnijom no što je izvorno naslikana, kao što i oštećenja gustih, završnih poteza na inkarnatu i vrhovima nabora Marijine haljine uvelike umanjuju njezino kolorističko i tonsko bogatstvo. Usprkos tomu, karakteristična obilježja Grasijeva slikarstva očituju se u nježnoj fizionomiji djevojčice oblog čela i koso postavljenih očiju, naslikanoj u suzvučju toplobijelih i ružičastih tonova, ali i u oblikovanju teških draperija Joakima i Ane koje se lome u krupnim, uglatim naborima. Slikarev rukopis kratkih poteza guste boje lako se čita na fizionomiji i modelaciji ruku sv. Ane te na ružičastoj tkanini s hladnim zelenim i bijelim odbljescima koja joj prekriva glavu. Joakimov klečeći stav s ispruženom rukom i kaligrafski istaknutim otvorenim dlanom poznat je s više Grassijevih kompozicija, no na ovoj slici pomalo nespretna skraćenja u prikazu sveca te nesrazmjerno velik donji dio tijela sv. Ane građen predimenzioniranim naborima smeđe haljine upućuju na sudjelovanje slikarevih suradnika i bottege.
Pretpostavku da je rovinjska slika nastala uz pomoć uhodane radionice podupire i postojanje još jednog djela istovjetnog motiva i podudarne kompozicije u privatnoj zbirci u Bologni koju Egidio Martini datira u zrelu fazu Grassijeve karijere (Martini 1964:227, sl. 157). Na bolonjskoj varijanti kadar je približen, pri čemu je izostavljen udaljeni krajolik u pozadini, a drugačiji je i stav sv. Joakima koji se prema maloj Mariji naginje sklopljenih ruku. Na obje se slike mogu iščitati odjeci Grassijevih kompozicija iz dvadesetih godina poput više puta objavljenih djela Lot s kćerima iz Civici Musei u udinama ili Juda i Tamara iz privatne zbirke u Tricesimu s jo uvijek izraženim chiaroscurom u modelaciji likova istaknute voluminoznosti u stiješnjenom prostoru kadra (usp. Rizzi 1982:50-53). Kromatske vrijednosti i svjetlosni efekti iz sintakse rokokoa, usitnjeni potez, kao i odnos likova i krajolika na slici iz Rovinja pomiču dataciju prema tridesetim godinama settecenta, kada su zahtjevi tržišta zacijelo potaknuli izradu autorskih replika uz veće sudjelovanje radionice i učenika. To potvrđuju i novija istraživanja kojima je cilj precizirati catalogue raisoné Nicole Grassija i razlučiti udio suradnika i imitatora unutar velikog opusa pripisanog ovom karnijskom slikaru (Lucchese 1998:131-135; Magani, u: Il Museo, 2001:132-133, kat. 63-64; Lucchese, u: La Galleria 2003:255, 266, kat. 273, 306). (Višnja Bralić u: Slikarska baština Istre, 2006., str. 479-481)
reference:
  1. Bralić, Višnja, Kudiš Burić, Nina, Slikarska baština Istre, Institut za povijest umjetnosti, Zagreb, Centar za povijesna istraživanja, Rovinj / Centro di ricerche storiche, Rovigno, 2006., monografija, u boji, str. 479-481
  2. Bralić, Višnja, Slikarski izvori i tokovi u Zbirci starih majstora: slike od 16. do 18. stoljeća, Zavičajni muzej grada Rovinja, 2005., katalog, u boji, str. 83-86
  3. Doblanović, Danijela et al., Obitelj Hütterott: ostavština, Državni arhiv u Pazinu, Pazin, Zavičajni muzej grada Rovinja, Rovinj, 2008., monografija, u boji, str. 272
  4. Fučić, Branko, Izvještaj s popisom slika i umjetničkih predmeta u dvorcu na otoku Sv. Andrije kraj Rovinja, Zavičajni muzej grada Rovinja, Rovinj, 1945, izvještaj, str. 6
  5. Gamulin, Grgo, Prijedlozi za slikarstvo seicenta u Italiji, Radovi Instituta za povijest umjetnosti, 9, 1985., str. 63-71, članak, c/b, str. 69-70
  6. I Vangeli apocrifi, (ur.) Marcello Craveri, Torino, 1990.
  7. Da Varagine, Jacopo, Legenda aurea, 2 sv., izdanje Firenze, 1990.
  8. Pallucchini, Rodolfo, La pittura veneziana del Seicento, 2 sv., Milano, 1981., str. 354
  9. Pallucchini, Rodolfo, La pittura nel Veneto, Il Settecento, I, Milano 1995., I, str. 511
  10. Martini, Egidio, La pittura Veneziana del Settecento, Venezia, 1964., str. 227, sl. 157
  11. Rizzi, Aldo, Nicola Grassi, katalog izložbe (Tolmezzo, Palazzo Frisacco, 4. VII. - 7. XI. 1982.), Udine, 1982., str. 50-53
  12. Lucchese, Enrico, Un dipinto di Nicola Grassi a Caprino Bergamasco, u: Arte Veneta, 53 (1998.), 131-135
  13. Il Museo Civico d'Arte di Pordenone, (ur.) Gilberto Ganzer, Vicenza, 2001., str. 132-133, kat. 63-64
  14. La Galleria d'Arte Antica dei Civici Musei di Udine. II. Dipinti dalla metà del XVII al XIX secolo, (ur.) Giuseppe Bergamini i Tiziana Ribezzi, Vicenza-Udine, 2003., str. 255, 266, kat. 273, 306
izložbe:
Galerija na pučini. Muzej Grada Rovinja-Rovigno, Rovinj-Rovigno, 20.7.- 10.10.2020.