Konjanička bitka pokraj jezera

autor/kultura:
naslov:
Konjanička bitka pokraj jezera
vrsta građe:
vrijeme izrade:
materijal:
tehnika:
dimenzije:
77 x 101 cm
tema:
inventarni broj:
MRR-981
opis:
Slika prikazuje bitku. U donjem lijevom uglu tri vojnika na konju. Dva (jedan u smeđem, drugi u crnom) okrenutim leđima, treći na tamnom konju u crvenom kaputu, sa crnom kosom, drži u lijevoj ruci sablju. Na zemlji u prvom planu jedan mrtvac, jedna kapa, sablja, zastava boje slonovače. U sredini dole, vojnik pao sa konja, prestrašen, otvorenim ustima i podignutom desnom rukom. Kraj njega bijeli konj kleči ranjen. Malo dalje, prema desnom uglu, zlatna sablja na zemlji. Iza toga razvija se bitka. Neuredna gomila konja i vojnika u crvenom ili u crnom kaputu sa crnim kosama na glavi. U drugom planu ka desnom uglu čovjek sa crvenom zastavom. Ma desno, gore, tvrđava. U daljini iza zelene ravnice vidi se grad. U daljini planina. Nebo tamno plavo sa bijelim oblacima na desnoj strani. (Inventarna knjiga 1-3, 1. tom)

Pandan slici MRR-863. Dvije se slike, premda različitih dimenzija, mogu pripisati istom autoru i moguće je da su ostvarene kao pandani. Prva prikazuje konjaničku bitku koja se odvija na neravnom terenu prvog plana. Konjanici se frontalno sukobljavaju, padaju s konja ili leže ranjeni na zemlji tražeći pomoć. U drugom je planu prikazana mirna vodena površina uz čiji se desni rub nalaze utvrđena gradska vrata. Na istoj je strani, u pozadini, prikazana silueta gradića uz vodu. U daljini se vidi još jedno naselje i brežuljkasti pejzaž. Tamno je nebo dinamično strukturirano svijetlim oblacima.
Druga slika također prikazuje konjanike s isukanim mačevima, no izravan sukob nije sasvim evidentan te se čini kao da je riječ o zatišju bitke ili o situaciji neposredno prije ili nakon nje. Desno i lijevo, u prvom planu, prikazani su konjanici i pješaci koji promatraju središnji prizor. U drugom je planu, u sredini, prikazana grupa konjanika koja je isukanih mačeva okružila konja u pokretu. On za sobom vuče ranjena ili mrtva vojnika čija je lijeva noga zapela u stremenu. Gornji dio tijela mu je položen na crveno-bijelu prugastu zastavu. Na podu je odložen vojni bubanj. S lijeve strane iz pozadine pristiže četa konjanika, a iza njih se vidi građevina koja podsjeća na vojnu utvrdu. Horizont je određen obrisom planina. Tamno nebo je, kao i na prethodnoj slici, strukturirano nježnim bijelim oblacima. Slikama prevladavaju smeđesivi i sivoplavi tonovi s crvenim i bijelim akcentima zastava, odjeće ratnika ili konjske opreme. Iako se Konjanička bitka u inventarnim knjigama muzeja navodila pod nazivom Bitka kod Austerlitza, vrlo vjerojatno nijedna od bitki na prikazuju stvarne povijesne događaje. Riječ je o slikama koje se uklapaju u tradiciju prikazivanja "scena bitki bez heroja" koja se razvila tijekom 17. stoljeća te je vrlo brzo stekla veliku popularnost među naručiteljima (usp. kat. 530-533). U tom smislu valja interpretirati crvene, žute i prugaste zastave koje se javljaju na objema slikama. One se ne odnose na određenu vojnu postrojbu, vladara ili zemlju, već služe kao dekorativna potkrjepa prikazu ratnog zbivanja.
Relativno brižljivo prikazana odjeća konjanika i vojnika sugerira da su ova djela nastala tijekom druge polovice, štoviše, tijekom posljednje četvrtina 18. stoljeća. Konjanici i vojnici nose crvene ili bijele kapute dugačke do iznad koljena, sužene u struku i opšivene zlatnim rojtama ili tkaninom u različitoj boji. Nekima su krajevi kaputa savijeni tako da pri kretanju ne smetaju, pokazujući istovremeno ukrasnu podstavu. Svi na glavi nose troroge šešire ispod kojih se, barem kada je o časnicima riječ, naziru kratke kovrčave, bijele vlasulje. Potkrjepu dataciji dviju slika u drugu polovicu ili čak posljednju četvrtinu daje precizno ili čak posljednju četvrtinu daje precizno i glatko formalno oblikovanje te slikarska izvedba koja se odlikuje ovlašnim oblikovanjem površina i sitnim, no prilično, ujednačenim potezom. Autor prikaza bitki iz rovinjskog Zavičajnog muzeja nešto se bolje snalazi u dočaravanju pejzaža i neba. U prikazu konjske anatomije ili pokreta vojnika vidljive su autorove skromne mogućnosti. Naglašena briga za površno dočaran detalj i sklonost narativnosti ukazuju na to da je ovdje vjerojatno riječ o srednjoeuropskom majstoru. Djela s prikazima bitki izvorno su bila u vlasništvu obitelji Hütterott (Fučić 1945:7, 8), čija zbirka čini važan dio zbirke rovinjskog muzeja. Konjanička bitka pokraj jezera je restaurirana, ali o tome, nažalost, nisu poznati podaci. Konjanička bitka pokazuje dosta oštećenja uz donji ruk prikaza te je vjerojatno u prošlosti pretrpjela skraćivanje sa svih strana. (Nina Kudiš Burić u: Slikarska baština Istre, 2006., str. 485-486).
reference:
  1. Fučić, Branko, Izvještaj s popisom slika i umjetničkih predmeta u dvorcu na otoku Sv. Andrije kraj Rovinja, Zavičajni muzej grada Rovinja, Rovinj, 1945, izvještaj, str. 8
  2. Doblanović, Danijela et al., Obitelj Hütterott: ostavština, Državni arhiv u Pazinu, Pazin, Zavičajni muzej grada Rovinja, Rovinj, 2008., monografija, u boji str. 290
  3. Bralić, Višnja, Kudiš Burić, Nina, Slikarska baština Istre, Institut za povijest umjetnosti, Zagreb, Centar za povijesna istraživanja, Rovinj / Centro di ricerche storiche, Rovigno, 2006., monografija, u boji, str. 485-486